kräftmånaden



Prästostpaj med sockerärter och kräftor

Istället för att blanda ner tomat, sockerärter och kräftor i pajen serveras dessa ovanpå i stället.

Gör så här

1. Pajdeg: Hacka ihop mjöl och smör till en grynig masa.
Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i små tartelettformar, ca 7 cm i diameter. Nagga med en gaffel.
Låt vila ca 1 timme i kylen.
2. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalen mitt i ugnen ca 15 min.
3. Fyllning: Vispa ihop ägg och mjölk. Rör ner osten. Häll försiktigt ner fyllningen, se till att inget kommer utanför pajskalet då fastnar de i formen. Ställ formarna på en plåt.
4. Grädda i ugnen ca 15 min.
5. Topping: Skär ett kryss i tomaterna och skålla dem 1/2 min i kokande vatten. Spola i kallt vatten och dra bort skalet.
Kärna ur och skär dem i strimlor.
6. Ansa och skär sockerärterna i strimlor. Blanda tomater, sockerärter, dill, salt och peppar. Låt kräftstjärtarna rinna av väl och blanda ner dem i tomaterna.
7. Servera toppingen på de ljumma pajerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0